Silniki do agregatów

Wielu producentów znanych z motoryzacji produkuje silniki nie tylko na potrzeby oferowanych przez siebie samochodów, ale także na innych polach eksploatacji.

Doświadczenie pozyskane na wymagającym rynku motoryzacyjnym, na którym tylko najsilniejsze przedsiębiorstwa mogą przetrwać przekłada się na wdrożenia znanych z silników samochodowych najnowocześniejszych konstrukcji również w zastosowaniach niemotoryzacyjnych.

Przykłady tego trendu odnajdujemy w przypadku agregatów prądotwórczych, w których najczęściej źródłem zasilania jest właśnie silnik wysokoprężny. Tacy potentaci rynku motoryzacyjnego jak Volvo, Scania, Iveco, Mitsubishi czy Honda mają w swej ofercie silniki przeznaczone do agregatów prądotwórczych. Należy przy tym pamiętać, że agregaty prądotwórcze to nie tylko małe jednostki przenośne, z jakimi są potocznie kojarzone, ale również stacjonarne urządzenia o dużej mocy stanowiące awaryjne źródło zasilania w bankach, szpitalach, serwerowniach i innych miejscach, dla których brak zasilania w energię elektryczną nie wchodzi w rachubę.

Silniki Iveco do agregatów dostępne są w zakresie mocy 25 do 1000 kW, a zatem są to jednostki przeznaczone głównie do stacjonarnych agregatów prądotwórczych. Agregaty oparte na silnikach Iveco produkuje m.in. niemiecka firma Mittronik. Są to agregaty o mocy od 26 do 400 kVA. Polska firma Pex Pool Plus produkuje agregaty prądotwórcze oparte na silnikach Iveco nawet do mocy 720 kVA. Przy agregatach takiej mocy silnik musi być już chłodzony wodą.